Olijfolie, de holy grail voor prachtig haar?

bron foto:http://eu.art.com/

 

 

 

 

 

 

 

 

Op het internet kun je heel wat lezen over olijfolie als masker voor je haar. De een spreekt van een wondermiddel, de ander gebruikt olijfolie terug enkel en alleen maar in de keuken… .  Tja, hoe zit dat nu eigenlijk met die olijfolie?

Eerst en vooral: de mythe gaat dat dit in zuiderse en oosterse culturen een eeuwenoud middel zou zijn om het haar mooi te houden. Als een bescheiden geschiedeniskenner kan ik je vertellen dat we dit wel met een korrel zout moeten nemen… .

Maar goed, eeuwenoud of niet. Ik deed de test, kocht een fles extra vierge olijfolie van de eerste persing. Want alleen met deze olijfolie zou het werken, alle andere soorten zullen niet het beoogde resultaat geven. Ok, dan volgen we maar die instructies op.

Zo verliep mijn avond ( thank God dat de boyfriend dit niet gezien heeft):

– een oud t-shirt

– een oude handdoek

– een rol plastiekfolie

– ongeveer een theekop olijfolie

– een kam die ik later kan afwassen

– een gootsteen + spiegel

Ik deed de olijfolie op mijn droge haar, tot  mijn haar ultrazwaar was van de olie en ik er bijna een hele zalm had kunnen in bakken. Toen ik klaar was probeerde ik zoveel mogelijk het haar bovenaan op mijn hoofd te leggen, anders zou de olijfolie in mijn nek druipen. En begin dat maar eens af schoon te maken … .

Daarna nam ik de plastiekfolie en scheurde lange stroken af. Ik wikkelde deze rond mijn haar en hoofd en ik bleef wikkelen tot dat alles goed vast zat. Geen mooi zicht, dat kan ik je nu al meegeven… .

En dan de handdoek eromheen en gaan slapen! Ze zeggen dat je na twee uur eigenlijk al voldoende resultaat zou moeten zien, maar ik had geen zin om diezelfde avond alles er nog uit te spoelen en dan met een nat hoofd naar bed te gaan. Ik ging voor de volle acht uren!

De volgende ochtend was er niets zichtbaar op mijn hoofdkussen ( yes!) en ik kon de folie er heel gemakkelijk terug uithalen. Eenmaal in de douche heb ik mijn haren 2x moeten wassen om alle olie eruit te krijgen.

Resultaat: ultrazacht haar, veel meer glans,  heel erg licht en gemakkelijk doorkambaar. Ik ben tevreden! Want hoe mijn haar nu aanvoelt is alsof ik het een weekje gewassen heb met een dure conditioner.  De ‘mythe’ klopt dus naar mijn mening… .

*** In verschillende artikels staat er dat je de olijfolie moet opwarmen, zo zou het haar de olie gemakkelijker kunnen opnemen.  Ik heb dit niet gedaan omdat ik de olie ongeveer 8 uren heb laten intrekken. Mijn hoofdhuid heeft de olie voldoende kunnen opwarmen, aangezien de plastiekfolie dan nog eens de warmte wat kon vasthouden heb ik die tip links laten liggen.

Written by Silke

9 thoughts on “Olijfolie, de holy grail voor prachtig haar?

  1. Oh my, er mee slapen lijkt mij ook wel wat, alleen vind ik het gewoon vies om met vet haar rond te lopen, juchfuhrgfrgkl. Dat gevoel krijg ik er dan bij. :’) Ik trek er altijd een avond voor uit, true that, soft hair like hel!

Geef een reactie

