De invloed van reclame

Reclame is in een beautywereld onontbeerlijk, we zien een filmpje over een – zogezegd- revolutionaire nieuwe mascara. Onmiddellijk zou je ze graag toch eens uitproberen en de volgende keer dat jij in de winkel bent heb je ze zeker en vast in je karretje liggen… .

Dat is hoe wij reclame ervaren: we zien iets dat we nog niet hebben en vanaf nu willen we het hebben.

Als we in een perfecte wereld leefden, dan werkten die producten allemaal zoals de reclames ons beloven. Dan zouden we ons niet bedrogen voelen en was het product wel zijn geld waard. Right?

Reclamemakers vinden de wereld van de beauty de meest interessante. Er valt heel veel geld te verdienen en ze kunnen ons op soms erg linke manieren producten doen kopen. Beautyproducten worden gekocht door vrouwen van alle leeftijden. En meer dan de helft van die meisjes en vrouwen voelt zich niet mooi. Dus wat gaan de reclamemakers dan doen: we vertellen deze vrouwen dat ze even mooi zullen zijn als het meisje op de foto. En dat is dan ook de meest gebruikte techniek. De meest mooie vrouwen, beroemdheden prijzen ons een nieuw product aan.

Bijvoorbeeld:

 

 

Analyseer je de foto een beetje dan zie je duidelijk dat ze valse wimpers draagt, er veel photoshop bij kwam kijken en dat dit een topmodel is. Hoe kunnen wij er in hemelsnaam uitzien als haar?!

Een andere manier waarop reclamemakers ons producten willen doen kopen is het verkopen van een gevoel. Ze gebruiken een aantrekkelijke man die het model hartstochtelijk aankijkt en wij willen onbewust ook zo’n lief! Hoe kunnen we dat krijgen? Door die lipgloss te kopen natuurlijk … .

Het is dus belangrijk kritisch te kijken naar reclame en te beseffen met welk doel deze gemaakt zijn. Daarom dat beautyblogs zo belangrijk zijn, zij zijn er om ons de realiteit te vertellen over producten. Daarom een warme oproep aan al mijn medebloggers om zo eerlijk mogelijk te blijven (zijn) in een review.

Als wij de waarheid vertellen over beautyproducten dan kunnen wij die reclames doorprikken!

Written by Silke

16 thoughts on “De invloed van reclame

  1. Ik denk dat iedereen wel ziet wat wel en niet gephotoshopt is. Zodra iets heel positiefs wordt beschreven, vind ik het niet een reden om te komen. Misschien omdat je nieuwsgierigheid is gewekt, maar zelf ben ik ook niet gevoel voor LE, wat ik wel was. 🙂 Het doet mij denken aan de Axe reclame, al die mannen kochten een deo in de hoop dat hordes vrouwen achter hun aankwamen.. beste reclame ooit. :’)

  2. Heel goed artikel, maar ik vind sommige beautyblogs ook een stukje geloofwaardigheid verliezen doordat ze veel dingen gratis krijgen waardoor ze naar mijn mening minder objectief worden!

  3. Eigenlijk mag je eender welk reclamebureau wettelijk aanklagen als ze valse wimpers gebruiken in hun campagne. Een paar jaar geleden is het bij wet vastgelegd dat het niet mag en kijk toch blijven ze het doen.

    Ik ben redelijk gevoelloos voor al die reclamepraatjes. Ik ga eerder een vriendin geloven dan wat er in een boekje staat.

  4. Ik vind reclames ook niet zo belangrijk als het gaat om het kopen van een product. Meestal zijn de dames in de campagnes inderdaad gefotoshopt. Erg jammer als je het mij vraagt!

  5. Reclame kan me zeker wel eens nieuwsgierig maken naar een bepaald product, Maar ik ga me er zeker niet door laten leiden, zowiezo wanneer ik graag iets wil wat bv duurder van prijs is ga ik eens revieuws over dat product bekijken, meestal revieuws kunnen me wel uitdagen tot dingen kopen! 🙂

  6. Daarom lees ik ook liever reviews op internet voor ik een product koop. En dan het liefst van bloggers die het niet opgestuurd krijgen maar het zelf, van hun eigen geld gekocht hebben. Ik ben eigenlijk redelijk gevoelloos voor reclamepraatjes, ik kijk ook nooit naar de reclameblokken, haha
    Liefs,
    xx

  7. Leuk geschreven! Vaak prik ik wel door de reclames heen en beïnvloed het mij niet zo erg, maar sommigen zijn er wel vatbaar voor. En dat is inderdaad erg gemeen van de reclame makers! Ik review altijd mijn producten 100% eerlijk, als iets niet bevalt vertel ik het ook 🙂

  8. Leuk geschreven! Sommige reclames zie je overduidelijk dat het nep is. Zoals nepwimpers bij mascara reclames. Ik neem dat nooit zo serieus eigenlijk 🙂

  9. Goed artikel!! Een reclame vind ik ok om het product te promoten, maar door de vele beautyblogs vind ik het ook wel leuk om te weten of het product nu ook echt doet wat hij belooft en dat vind ik nog zoveel fijner!!

  10. Ik denk dat dit eigenlijk heel het concept van een beautyblog omvat.
    Of toch allessinds de mijne al…
    Ik ga niet af op reclame, en test zoveel mogelijk zelf om zelf een mening te vormen en die te delen met de wereld 🙂
    Voor ik een product koop (meestal de duurdere dan), schuim ik ook de blogs af naar een degelijke review met de voor- en de nadelen in beschreven. Ook moet ik wel zeggen dat de make up merken tegenwoordig toch wel meer belang hechten aan hun kwaliteit, enkel en alleen omdàt er beautyblogs aanwezig zijn die de mensen kunnen raadplegen. Het kan dus alleen maar beter worden door onze community 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s