Mijn visie op schoonheid

Ik zag een filmpje van een meisje  waarin het publiek op youtube vroeg ‘ ben ik lelijk’? De reacties liepen uiteen, maar er zaten heel wat gemene en denigrerende reacties tussen. En dat zette me aan het denken. Zijn ze we zo geobsedeerd door schoonheid dat we een meisje van 11 de grond inboren? Of nog erger: waarom moet een meisje van 11 zich bezighouden met onbekenden te vragen of ze wel mooi is? Allemaal erg verontrustend vind ik persoonlijk.

Daarom wil ik jullie vandaag mijn eigen persoonlijke mening/visie/verhaal geven over schoonheid.

Eerst en vooral: waarom ben ik make-up beginnen dragen?

In mijn omgeving dragen heel erg weinig meisjes make-up. Zelfs al zijn ze twintig of ouder, ze dragen het niet en lijken er ook geen interesse in te hebben. Daartussen loop ik dan, elke dag een volledig opgemaakt gezicht… . Ik ben make-up beginnen dragen op mijn zestiende, maar toen was dat nog amateuristisch en heel erg weinig in vergelijking met nu. Ergens heb ik tussen mijn zestiende en zeventiende een klik gemaakt dat ik er vrouwelijker, frisser en aantrekkelijker wou uitzien. Een andere kledingsstijl en make-up waren de oplossing. Make-up dragen heeft veel veranderingen met zich meegebracht: zo werd ik zelfzekerder, vrouwelijker en voelde ik me meer op mijn gemak in mijn omgeving. Dat is het positieve punt aan make-up, het kan ook veel veranderen aan de binnenkant van een persoon. Maar het had voor mij ook een negatieve kant: elke keer als ik mezelf zag zonder make-up vond ik dat zo’n deprimerend zicht. ‘ Wat een lelijk meisje!’. En hoe langer ik make-up droeg, hoe meer ik ervan overtuigd geraakte dat zonder make-up, ik er eigenlijk maar uitzag als de klokkenluider van Notre Dame. Op een gegeven moment begon ik erg veel geld te spenderen aan mijn make-up , wat voor een meisje van 17 jaar absoluut niet nodig is! Foundation van 40 euro, dure haarproducten, enz.

Rond mijn achttiende ben ik gaan aanvaarden dat ik er nu eenmaal uitzie zoals ik ben en dat ik me hiervoor helemaal niet hoef te schamen! Ik ben geen fotomodel met een perfecte huid en haar dat onmiddellijk prachtig ligt. Maar hoeveel mensen vallen wel onder die categorie? Juist ja, heel erg weinig. En dat zouden we allemaal moeten beseffen, je bent mooi zoals je bent! We zouden allemaal wat willen veranderen aan onszelf, maar zullen we dan niet gewoon iets anders vinden dat we niet mooi genoeg vinden?  Als je jezelf in de spiegel bekijkt moet je verder kijken dan wat je op het eerste zicht ziet. En make-up dragen is helemaal niet verkeerd! Maar het mag geen masker worden van wie je echt bent. Ik draag nu make-up om het beste van mezelf naar boven te halen, mijn natuurlijke schoonheid in de schijnwerpers zetten.

Written by Silke

16 thoughts on “Mijn visie op schoonheid

  1. True story girl! Sinds een jaar, iets minder zelfs, begon ik mij echt “mooi” op te maken, dus dat alles perfect zat. Voorheen droeg ik al lagen make-up, maar nooit zo perfect als nu. En zelfs nu zit het nog niet goed. xD Maar ik kan wel in de spiegel kijken en denken; oh wauw, vandaag geen make-up! Of soms dan denk ik; oh make-up, ah, alleen foundation. Of gewoon nothin on ya face!

  2. Super leuk en goed geschreven! Ik denk dat mooi zijn heel veel te maken heeft met hoe je je zelf voelt! Voel je je zeker en goed? Dan straal je dit ook uit!

  3. Leuk artikel! Vind dat moeders make-up bij hun kinderen echt niet moeten stimuleren. Bedoel, ik vind het er zo gemaakt en gemeen uitzien. Op die leeftijd kan je er ook helemaal nog niet goed mee om he! Als ik foto’s van vroeger bekijk denk ik omg, hoe slecht kan je eyeliner aanbrengen en dergelijke. So damn right voor make-up om schoonheid naar boven te brengen, niet om te plamuren!

  4. Amen to that! Bij jonge meisjes ziet make-up er vaak zo gemaakt en gemeen uit! Je kan er op die leeftijd echt nog niet goed mee om. Als ik naar foto’s van mezelf vroeger kijk… MAke-up blunders! Hurray voor make-up om schoonheid naar boven te brengen niet om te plamuren 🙂

  5. Helemaal waar, ik gebruik ook elke dag make-up, en zonder vind ik mezelf ook stukken minder mooi, maar ieder zijn mening natuurlijk. Je moet gewoon doen waar je zelf zin in hebt… Het hangt meestal gewoon af van momenten. Heb je het moeilijk, dan draag je veel make-up en als het heel goed gaat dan laat je al snel vanalles achterwege… 🙂

  6. Mooi geschreven! Ik draag nooit make up om me zelfverzekerd te gevoel, ik ben al zelfverzekerd van mijzelf met of geen make up. Ik draag het, omdat ik het mooi vind staan en het leuk vind om bijv. te spelen met oogschaduw en zo mijn ogen er mooier uit te laten komen. Ik draag het voor mijzelf en al helemaal niet voor anderen (intereseerd me niet wat ze van mij vinden, ik ben ik) 😀

  7. Een fijn artikel. Je innerlijke schoonheid is het allerbelangrijkste maar we leven nu eenmaal in een maatschappij waar mooie mensen het makkelijker hebben…zo lijkt het toch. En je mag gerust je mooie punten accentueren, vooral als je je daardoor beter gaat voelen. Dan straal je dat ook uit! En trouwens…niets zo mooi als een gemeende schaterlach!

Geef een reactie

